tirsdag 27. april 2010

mine prosjekter....

Nå som våren endelig er her, og snøen har blitt borte, er det på tide å ta en opprydding i hagen.
Det er første våren min med egen hage, og jeg merker det er mer enn nok å ta tak i.

Og ikke bare er det i hagen det trengs heller. Her går det i vedhugging, vedstabling, husvask inne og ute, og vi har også ett prosjekt med ene veggen i stuen.
Der er det hus-selgeren som fikser opp, men stuen ser fortsatt ut som en byggeplass....
De to nederste bildene viser sommergardinene, som kom på plass i dag, og valpeteppet vi kjøpte på utstilling i helgen.
Kan ikke si annet enn at det var et GODT kjøp, rett og slett fordi det har gummi på undersiden, som gjør at vi slipper hunder som ligger på teppet med forlabbene, og spinner rundt med bakbeina ;-)
Her kommer noen bilder av mitt prosjekt i hagen...
Øverste bildet her er av grønnsakshagen, eller... Det som skal bli grønnsakshage.
Det er vanskelig å se her, men vi har målt opp ett hjørne i hagen, ca 10mx10m, og markert det med en grønn tråd. :)
Her skal det såes sukkererter, gulerøtter, jordbær, reddiker og poteter :)
Det første nederste bildet viser Epletreet vårt, som vi er utrolig spente på. Eplene var allerede borte da vi flyttet hit, så det blir første året vårt med epletre som blomstrer. Jeg har prøvd å kappe det litt, men treskjæring er jeg INGEN ekspert på. Så dette ble litt på feelingen ;)
Bilde nr.2 er av noen flotte blomster jeg fant blomstrende i ene skråningen i hagen.. :)

Dette bildet viser litt hvordan vår hage ser ut i dag.. Det er søle, søle og atter søle..
Vi bor i bunnen av en ås, og det har vært en tendens til STOR fuktighet i hele hagen vår. I fjor ga dette utslag i at når man gikk på gresset, hundene løp på gresset osv, så ble det til søle. Alt gress ble borte i all fuktigheten, og det var kun jord, jord og atter jord. Utrolig stygt og kjedelig..
Derfor drenerte vi bak huset i Oktober 09, og det har hjulpet veldig på denne våren. Naboene sier hagen her aldri har vært så tørr som den er nå.... Heldigvis!
Det er derfor kjøpt inn rake, rive, gressfrø, og jeg er klar for å så plen, og forhåpentligvis vil den starte å gro rett før 17.mai. :-D

Så mine prosjekter om dagen er altså å rake hele plenen (ca 400-500kvm), så gress, "tromle" det flatt, så grønnsaker og lage grønnsakshage.
Vi har også planer om å legge steiner som markerer grusstien opp til huset, som også vil hindre grusen i å spres utover.
Det skal også iløpet av sommeren bygges større terasse, men vi er litt usikre på hvem side av huset dette skal bygges på. Tror vi må sjekke litt mer hvor solen står mest.

Det var altså noen av mine prosjekter denne våren/sommeren.
Skal prøve å oppdatere dere etterhvert som ting faller på plass.

Nå kaller Paradise Hotel, før Hotel Cæsar på web-tv.
Vi snakkes!

Quest: Har noen av dere noen større prosjekter denne våren/sommeren?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar